sebelum tidur dan selepas bangun tidur

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Berikut merupakan beberapa bacaan Kitab Sahih al-Bukhari yang saya lalui tempohari di hadapan. Jika terdapat sebarang kesilapan dan teguran, pohon beri tunjuk ajar dan berkongsi maklumat.

[1] Bab Berbaring Mengiring ke Kanan. (sebelum tidur)
[2] Bab Seseorang Yang Bermalam Dalam Keadaan Suci Dan Kelebihannya. (sebelum tidur)
[3] Bab Apa Yang Diucapkan Oleh Seseorang Apabila Hendak Tidur. (sebelum tidur)
[4] Bab Takbir Dan Tasbih Ketika Hendak Tidur. (sebelum tidur)
[5] Bab Meminta Perlindungan Dan Membaca Ketika Hendak Tidur. (sebelum tidur)
[6] Membaca Ayat Qursi Sebelum Tidur. (sebelum tidur)
[7] Membaca dua ayat Terakhir Surah al-Baqarah. (sebelum tidur)
[8] Mengucapkan  لا إله إلا الله . (selepas)
[9] Membaca beberapa ayat dan zikir. (selepas)
[10] Nabi SAW menyapu muka dan membaca sepuluh ayat terakhir dari Surah Ali Imran. (selepas)
[11] Nabi SAW membasuh kedua tapak tangannya sebelum memasukkannya dalam bekas air wudhu. (selepas)
[12] Nabi SAW memerintahkan supaya bersiwak lepas bangun dari tidur. (selepas)
[13] Nabi memasukkan air ke hidungnya. (selepas)
[14] Meludah atau mengisyarat ludah jika mimpi buruk dan doa berlindung dengan Allah dari syaitan(selepas)




SEBELUM TIDUR



Beberapa doa / takbir / tasbih / ta'awwuz yang dilakukan sebelum tidur, yang diriwayatkan oleh al Imam al Bukhari dalam Kitab Doa


[1] Bab Berbaring Mengiring ke Kanan. no 6310 cetakan al Mahira


حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ يُوسُفََ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي مِنْ اللَّيْلِ إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً فَإِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ ثُمَّ اضْطَجَعَ عَلَى شِقِّهِ الْأَيْمَنِ حَتَّى يَجِيءَ الْمُؤَذِّنُ فَيُؤْذِنَهُ 

Abdullah bin Muhammad telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Hisyam bin Yusuf telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Ma’mar telah menceritakan kepada kami daripada az-Zuhri daripada ‘Urwah daripada ‘A`isyah bahawa Nabi s.a.w. bersembahyang pada waktu malam sebelas raka`at. Apabila terbit fajar, baginda bersembahyang dua raka`at yang ringkas kemudian berbaring (di atas rusuk yang) ke kanan sehingga datang muazzin memberitahunya.


[2] Bab Seseorang Yang Bermalam Dalam Keadaan Suci Dan Kelebihannya no. 6311 Cetakan Mahira

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا مُعْتَمِرٌ قَالَ سَمِعْتُ مَنْصُورًا عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ قَالَ حَدَّثَنِي الْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وَضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الْأَيْمَنِ وَقُلْ اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نَفْسِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَهْبَةً وَرَغْبَةً إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَلَا مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ فَإِنْ مُتَّ مُتَّ عَلَى الْفِطْرَةِ فَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَقُولُ فَقُلْتُ أَسْتَذْكِرُهُنَّ وَبِرَسُولِكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ قَالَ لَا وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْت



َMusaddad telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Mu’tamir telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Saya mendengar Manshur daripada Sa`ad bin ‘Ubaidah, beliau berkata: al-Baraa` bin ‘Azib telah menceritakan kepada saya, beliau berkata: 


Rasulullah s.a.w. bersabda kepada saya: “Apabila engkau hendak pergi ke pembaringanmu/tempat tidurmu maka berwuduklah seperti mana engkau berwuduk untuk sembahyang kemudian berbaringlah di atas rusuk kananmu dan kamu ucapkanlah: 



Ya Allah! Aku serahkan diriku kepada-Mu, Dan Aku serahkan segala urusanku kepada-Mu dan aku sandarkan belakangku (bergantung sepenuhnya) pada-Mu dengan penuh rasa takut dan gemar kepada-Mu. Tidak ada tempat berlindung dan tempat lari dari-Mu kecuali kepada-Mu jua. Aku telah beriman dengan kitab yang telah Engkau turunkan dan dengan Nabi yang Engkau utuskan. Kalau engkau mati (setelah membaca begitu sebelum tidur ) engkau mati dalam kesucian/agama Islam. Dan jadikanlah ia ucapan terakhir yang engkau ucapkan.”



Aku pun berkata: “Saya hendak cuba sebutkan sendiri (apa yang Rasulullah ajarkan tadi lalu menyebutkan sehingga sampai ‘dan dengan Nabi yang Engkau utuskan’ aku baca) ‘dan dengan Rasul yang engkau utuskan’ Nabi s.a.w. berkata: “Tidak! ‘Dan dengan Nabi yang Engkau utuskan.



[3] Bab Apa Yang Diucapkan Oleh Seseorang Apabila Hendak Tidur, no 6312


بَاب مَا يَقُولُ إِذَا نَام



حَدَّثَنَا قَبِيصَةُ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ حِرَاشٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَانِ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قَال



َ بِاسْمِكَ أَمُوتُ وَأَحْيَاَ



وَإِذَا قَامَ قَالَ



الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُور


Qabishah telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan telah meriwayatkan kepada kami daripada Abd al-Malik daripada Rib`ei bin Hirasy daripada Huzaifah bin al-Yaman katanya: “Nabi s.a.w. apabila pergi ke tilamnya Baginda akan mengucapkan :

“Dengan nama Allah aku mati dan aku hidup.”

Dan apabila Baginda bangun dari tidur Baginda akan membaca :

“Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kita dan mematikan kita dan kepada-Nya jua kita akan dibangkitkan."

[4] Bab Takbir Dan Tasbih Ketika Hendak Tidur, no 6318


بَاب التَّكْبِيرِ وَالتَّسْبِيحِ عِنْدَ الْمَنَام



٦٣١٨- حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ الْحَكَمِ عَنْ ابْنِ أَبِي لَيْلَى عَنْ عَلِيٍّ أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا السَّلَام شَكَتْ مَا تَلْقَى فِي يَدِهَا مِنْ الرَّحَى فَأَتَتْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَسْأَلُهُ خَادِمًا فَلَمْ تَجِدْهُ فَذَكَرَتْ ذَلِكَ لِعَائِشَةَ فَلَمَّا جَاءَ أَخْبَرَتْهُ قَالَ فَجَاءَنَا وَقَدْ أَخَذْنَا مَضَاجِعَنَا فَذَهَبْتُ أَقُومُ فَقَالَ مَكَانَكِ فَجَلَسَ بَيْنَنَا حَتَّى وَجَدْتُ بَرْدَ قَدَمَيْهِ عَلَى صَدْرِي فَقَالَ أَلَا أَدُلُّكُمَا عَلَى مَا هُوَ خَيْرٌ لَكُمَا مِنْ خَادِمٍ إِذَا أَوَيْتُمَا إِلَى فِرَاشِكُمَا أَوْ أَخَذْتُمَا مَضَاجِعَكُمَا 

فَكَبِّرَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَسَبِّحَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَاحْمَدَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ 



فَهَذَا خَيْرٌ لَكُمَا مِنْ خَادِمٍوَعَنْ شُعْبَةَ عَنْ خَالِدٍ عَنْ ابْنِ سِيرِينَ قَالَ التَّسْبِيحُ أَرْبَعٌ وَثَلَاثُون

Sulaiman bin Harb telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Syu’bah telah meriwayatkan kepada kami daripada al-Hakam daripada Ibnu Abi Laila daripada ‘Ali bahawa Fatimah mengadu hal tentang tangannya kerana mengisar gandum. Maka dia pergi kepada Rasulullah s.a.w. untuk meminta seorang hamba tetapi tidak mendapatinya (di rumah). Maka dia pun menyebutkan perkara itu kepada Aisyah. Bila Nabi s.a.w. datang maka Aisyah pun menceritakan kepada Baginda. Kata perawi (Ali): Maka Nabi s.a.w. pun datang kepada kami ketika kami sudah pergi ke tempat tidur kami, aku mahu bangun tetapi Nabi s.a.w. berkata: 



“Tetaplah kamu di tempat kamu.” 

Baginda pun duduk di antara kami sehingga aku merasakan sejuk dua tapak kakinya di dadaku. Maka Nabi s.a.w. berkata: 

“Mahukah kamu berdua aku tunjukkan kepada kamu sesuatu yang terlebih baik bagi kamu dari seorang hamba iaitu apabila kamu pergi ke tilam / atau tempat tidur kamu maka

berTAKBIRlah 34 kali, berTASBIHlah 33 kali dan berTAHMiDlah 33 kali.

Itu adalah lebih baik bagi kamu berdua dari seorang hamba.Dan daripada Syu’bah daripada Khalid daripada Ibnu Sirin, beliau berkata: “Tasbih 34 kali.” َ



[5] Bab Meminta Perlindungan Dan Membaca Ketika Hendak Tidur, no. 6319



بَاب التَّعَوُّذِ وَالْقِرَاءَةِ عِنْدَ الْمَنَام



٦٣١٩- حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ قَالَ حَدَّثَنِي عُقَيْلٌ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَخَذَ مَضْجَعَهُ نَفَثَ فِي يَدَيْهِ وَقَرَأَ بِالْمُعَوِّذَاتِ وَمَسَحَ بِهِمَا جَسَدَه



Abdullah bin Yusuf telah meriwayatkan kepada kami, katanya: al-Laits telah meriwayatkan kepada kami, katanya: Uqail telah meriwayatkan kepada saya daripada Ibnu Syihab, katanya: Urwah telah menceritakan kepada saya daripada ‘Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w. apabila berada di tempat tidurnya Baginda akan :



1. menghembuskan pada tangannya, 

2. membaca beberapa ayat pelindung (setengah cetakan menulis surah al-mu'awwidzat iaitu surah al Ikhlas, al Falaq dan al Nas),

3. dan menyapu tubuhnya dengan kedua tangannya.” ُ

[6] Membaca Ayat Kursi sebelum Tidur

Sahih Bukhari, Kitab Keutamaan al-Quran Bab Keutamaan Surah al baqarah. No. 
5010. 
وَقَالَ عُثْمَانُ بْنُ الْهَيْثَمِ حَدَّثَنَا عَوْفٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ وَكَّلَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحِفْظِ زَكَاةِ رَمَضَانَ فَأَتَانِي آتٍ فَجَعَلَ يَحْثُو مِنْ الطَّعَامِ فَأَخَذْتُهُ فَقُلْتُ لَأَرْفَعَنَّكَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَصَّ الْحَدِيثَ فَقَالَ إِذَا أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَاقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ لَنْ يَزَالَ مَعَكَ مِنْ اللَّهِ حَافِظٌ وَلَا يَقْرَبُكَ شَيْطَانٌ حَتَّى تُصْبِحَ وَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَكَ وَهُوَ كَذُوبٌ ذَاكَ شَيْطَانٌ

Utshman bin al-Haitsam mengatakan, Auf menyampaikan kepada kami dari Muhammad bin Sirin bahawa Abu Hurairah ra berkata, "Rasulullah SAW memberiku kewangan untuk menjaga zakat Ramadhan. Lalu seorang datang dan mengambil segenggam bahan makanan, maka aku pun memeganginya sambil berkata, 'sungguh aku akan laporkan kepada Rasulullah'.

Abu Hurairah lalu menceritakan kisah nya, (dia mengatakan bahawa) orang itu berkata, “Jika engkau pergi ke tempat tidur mu, bacalah ayat qursi. Sungguh engkau akan tetap dalam perlindungan Allah, tidak ada syaitan yang mendekatimu hingga pagi hari."

Kemudian Nabi berkata, " Dia telah berkata benar meskipun sebenarnya dia adalah pembohong besar. Dia adalah syaitan."

[7] Membaca dua ayat Terakhir Surah al-Baqarah

Sahih Bukhari, Kitab Keutamaan al Quran Bab Keutamaan surah al baqarah. 
No. 5009.



وَحَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْمَنْصُورٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ قَرَأَ بِالْآيَتَيْنِ مِنْ آخِرِ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فِي لَيْلَةٍ كَفَتَاهُ


5009. Abu Nu'aim menyampaikan kepada kami dari Sufyan dari Manshur, dari Ibrahim dari Abdurrahman bin Yazid dari Abu Mas'ud bahawa Nabi SAW bersabda :

"Siapa yang membaca dua ayat terakhir surah al Baqarah pada malam hari, kedua ayat ini akan melindunginya (dari syaitan)."




Diriwayatkan di dalam Tafsir at-Thabari bahawa ayat "Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa" bermaksud apa-apa yang telah difardhukan ke atas kami untuk dilakukan, tetapi kami tidak melakukannya.

Manakala "atau apa yang kami tersilap" merujuk kepada perbuatan yang Engkau telah larang kepada kami, tetapi kami tetap melakukannya. Sedangkan kami tiada niat pun untuk menderhakai-Mu, akan tetapi ia berlaku disebabkan kebodohan dan kesilapan kami.



SELEPAS BANGUN ATAU TERJAGA


Koleksi doa / amalan Nabi Muhammad SAW bila terjaga malam yang diriwayatkan oleh al Imam al Bukhari.

[8] Mengucapkan  لا إله إلا الله 

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ ، حَدَّثَنَا هِشَامٌ ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، أَخْبَرَتْنِي هِنْدُ بِنْتُ الْحَارِثِ ، عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ ، قَالَتْ : اسْتَيْقَظَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ اللَّيْلِ وَهُوَ يَقُولُ : " لا إله إلا الله ، مَاذَا أُنْزِلَ اللَّيْلَةَ مِنَ الْفِتْنَةِ ، مَاذَا أُنْزِلَ مِنَ الْخَزَائِنِ ، مَنْ يُوقِظُ صَوَاحِبَ الْحُجُرَاتِ ، كَمْ مِنْ كَاسِيَةٍ فِي الدُّنْيَا عَارِيَةٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ " ، قَالَ الزُّهْرِيُّ : وَكَانَتْ هِنْدٌ لَهَا أَزْرَارٌ فِي كُمَّيْهَا بَيْنَ أَصَابِعِهَا 

[9] Membaca beberapa ayat dan zikir

Sahih Bukhari no. 1103 (jika cetakan al Mahira no. 1154 Kitab Solat Tahajud Bab Keutamaan Orang yang Bangun Malam Kemudian Solat , tapi sanad nya dari Junadah bin Umayyah , dari Ubadah bin As shamit) :

_____ Telah berkata kepada kami Junadah bin Abi Ummayah,telah mengkhabarkan kepadaku dari Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Barangsiapa yang terjaga di malam hari, kemudian dia membaca (zikir tersebut di atas):



حدثنا صدقة بن الفضل أخبرنا الوليد هو ابن مسلم حدثنا الأوزاعي قال حدثني عمير بن هانئ قال حدثني جنادة بن أبي أمية حدثني عبادة بن الصامت عن النبي صلى الله عليه وسلم قال من تعار من الليل فقال لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قديرالحمد لله وسبحان الله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله ثم قال اللهم اغفر لي أو دعا استجيب له فإن توضأ وصلى قبلت صلاته



Segala puji bagi Allah Tiada tuhan yang benar kecuali Allah semata dan tiada sekutu bagiNya, milikNyalah segala kerajaan/kekuasaan dan bagiNya segala pujian, dan Dia maha Mampu atas segala sesuatu, segala puji bagi Allah, maha suci Allah, tiada sembahan yang benar kecuali Allah, Allah maha besar, serta tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah ,



kemudian dia mengucapkan:“Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku“, 



atau dia berdoa (dengan doa yang lain), maka akan dikabulkan doanya, jika dia berwudu dan melaksanakan solat maka akan diterima solatnya”



Imam Ibnu Hajar dalam kitab Fathul Baari mengatakan bahawa :



Imam Ibnu Baththal berkata: “Allah menjanjikan melalui lisan / ucapan Nabi SAW bahwa sesiapa yang terjaga dari tidur dalam keadaan dia lidahnya selalu mengucapkan 

1. kalimah tauhid kepada Allah, tunduk pada kekuasaanNya, dan mengakui besarnya limpahan nikmatNya yang menyebabkan dia memujiNya, 
2. serta mensucikanNya dari sifat-sifat yang tidak layak bagiNya dengan bertasbih (menyatakan kemahasucian-Nya), 
3. tunduk kepadaNya dengan bertakbir (menyatakan kebesaranNya), dan 
4. berserah diri kepadaNya dengan menyatakan ketidakmampuan dalam segala sesuatu kecuali dengan pertolonganNya, sesungguhnya barangsiapa yang melakukan ini semua maka jika dia berdoa kepadaNya akan dikabulkan, dan jika dia melaksanakan solat akan diterima sollatnya. 

Maka bagi orang sampai kepadanya hadis ini, sepantasnya dia berusaha mengamalkannya dan mengikhlaskan niatnya ketika mengamalkannya untuk Allah“

Imam Ibnu Hajar berkata: “Perbuatan yang disebutkan dalam hadis ini hanyalah mampu dilakukan oleh orang yang sudah biasa dengannya, senang dan banyak berzikir (kepada Allah), sehingga zikir tersebut menjadi ucapan kebiasaan bagi dirinya sewaktu tidur dan terjaga, maka Allah memuliakan orang tersebut dengan memakbulkan doanya dan menerima solatnya”.

[10] Nabi SAW menyapu muka dan membaca sepuluh ayat terakhir dari Surah Ali Imran.

صحيح البخاري ، كتاب تفسير القرآن ، سورة آل عمران ،

بَاب قَوْلِهِ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ

حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ أَخْبَرَنِي شَرِيكُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي نَمِرٍ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ بِتُّ عِنْدَ خَالَتِي مَيْمُونَةَ فَتَحَدَّثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَعَ أَهْلِهِ سَاعَةً ثُمَّ رَقَدَ فَلَمَّا كَانَ ثُلُثُ اللَّيْلِ الْآخِرُ قَعَدَ فَنَظَرَ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ثُمَّ قَامَ فَتَوَضَّأَ وَاسْتَنَّ فَصَلَّى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً ثُمَّ أَذَّنَ بِلَالٌ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ خَرَجَ فَصَلَّى الصُّبْحَ

i) Sahih al-Bukhari, Kitab Tafsir, Surah Ali Imran, Bab Firman Allah, "Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian siang dan malam terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal. (Qs.3;190)"

4569. Said bin Abu Maryam menyampaikan kepada kami dari Muhammad bin Jaafar yang berkata, Syarik bin Abdullah bin Abu Namir mengabarkan kepadaku dari Kuraib bahawa Ibnu Abbas berkata :-

"Aku pernah bermalam di rumah makcikku, Maimunah. (Saat itu) Rasullullah sallallahu alahi wa sallam berbincang-bincang dengan isterinya (Maimunah) beberapa saat, lalu beliau tidur. Tatkala tiba waktu sepertiga malam terakhir, beliau duduk dan melihat lalu membaca ayat, 'Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian siang dan malam terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal.' Kemudian beliau berwudhu dan bersiwak. Setelah itu, solat sebelas rakaat. Kemudian (setelah) Bilal mengumandangkan azan, beliau solat dua rakaat, lalu beliau keluar untuk solat subuh.

بَاب الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ مَخْرَمَةَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ كُرَيْبٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ بِتُّ عِنْدَ خَالَتِي مَيْمُونَةَ فَقُلْتُ لَأَنْظُرَنَّ إِلَى صَلَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَطُرِحَتْ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وِسَادَةٌ فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي طُولِهَا فَجَعَلَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ ثُمَّ قَرَأَ الْآيَاتِ الْعَشْرَ الْأَوَاخِرَ مِنْ آلِ عِمْرَانَ حَتَّى خَتَمَ ثُمَّ أَتَى شَنًّا مُعَلَّقًا فَأَخَذَهُ فَتَوَضَّأَ ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي فَقُمْتُ فَصَنَعْتُ مِثْلَ مَا صَنَعَ ثُمَّ جِئْتُ فَقُمْتُ إِلَى جَنْبِهِ فَوَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِي ثُمَّ أَخَذَ بِأُذُنِي فَجَعَلَ يَفْتِلُهَا ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ أَوْتَرَ

ii) Bab firman Allah, "Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk, dan dalam keadaan baring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi.(QS.3;191)"

4570. Ali bin Abdullah (al Madini) menyampaikan kepada kami Abdurrahman bin Mahdi, dari Malik bin Anas, dari Makhramah bin Sulaiman, dari Kuraib bahawa Ibnu Abbas berkata :-

"Aku pernah menginap di rumah makcikku. Maimunah. Aku berkata, 'Aku benar-benar melihat solat Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam.' Kemudian Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam diberi bantal, lalu tidur dibahagian sisi ranjang. Setelah itu, beliau bangun dan mngusap sisa nganguk di wajahnya, lalu membaca sepuluh ayat terakhir surah Ali Imran hingga selesai. Kemudian beliau pergi ke kantung air yang tergantung. Beliau mengambilnya, lalu berwudhu, kemudian mengerjakan solat. Aku pun bangun dan melakukan seperti apa yang beliau lakukan. Kemudian aku berdiri di sampingnya (kiri). Beliau meletakkan tangannya di kepalaku dan memegang telinga kananku lalu menariknya (ke sisi kanan beliau). Beliau solat dua rakaat, lalu solat dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat lalu solat witir.

بَاب رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلْ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا مَعْنُ بْنُ عِيسَى حَدَّثَنَا مَالِكٌ عَنْ مَخْرَمَةَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ كُرَيْبٍ مَوْلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ بَاتَ عِنْدَ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهْيَ خَالَتُهُ قَالَ فَاضْطَجَعْتُ فِي عَرْضِ الْوِسَادَةِ وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى انْتَصَفَ اللَّيْلُ أَوْ قَبْلَهُ بِقَلِيلٍ أَوْ بَعْدَهُ بِقَلِيلٍ ثُمَّ اسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَعَلَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ بِيَدَيْهِ ثُمَّ قَرَأَ الْعَشْرَ الْآيَاتِ الْخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ ثُمَّ قَامَ إِلَى شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ فَتَوَضَّأَ مِنْهَا فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي فَصَنَعْتُ مِثْلَ مَا صَنَعَ ثُمَّ ذَهَبْتُ فَقُمْتُ إِلَى جَنْبِهِ فَوَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى رَأْسِي وَأَخَذَ بِأُذُنِي بِيَدِهِ الْيُمْنَى يَفْتِلُهَا فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ أَوْتَرَ ثُمَّ اضْطَجَعَ حَتَّى جَاءَهُ الْمُؤَذِّنُ فَقَامَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ ثُمَّ خَرَجَ فَصَلَّى الصُّبْحَ

iii) Bab Firman Allah, "wahai Tuhan kami, sesungguhnya orang yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh Engkau telah menghinakannya, dan tidak ada seorang penolong pun bagi orang yang zalim.(QS.3;192)"

4571. Ali bin Abdullah menyampaikan kepada kami dari Ma'n bin Isa, dari Malik, dari Makhramah bin Sulaiman, dari Kuraib maula Abdullah bin Abbas, dari Abdullah bin Abbas, yang mengkhabarkan bahawa dia pernah menginap di rumah Mimunah, isteri Nabi sallallahu alaihi wa sallam, yang merupakan makciknya. Dia berkata :-

"Aku berbaring di sisi bantal yang lebar, sedang,an Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam dan isterinya tidur di sisi bantal yang panjang. Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam tidur hingga pertengahan malam, atau beberapa saat sebelum dan sesudahnya. Kemudian beliau bangun, lalu mengusap wajahnya dengan kedua tangan beliau untuk menghilangkan ngantuk. Kemudian beliau membaca sepuluh ayat terakhir surah Ali Imran. Lantas beliau pergi ke tempat kantong air yang tergantung. Beliau berwudhu dengannya dan menyempurnakan wudhunya, lalu beliau mengerjakan solat. Aku pun bangun dan lakukan seperti yang beliau lakukan, kemudian berdiri di sampingnya. Kemudian beliau meletakkan tangan kanannya di atas kepalaku dan memegang telinga kananku, lalu menariknya. Beliau solat dua rakaat, lalu solat dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat lalu solat witir. Kemudian beliau berbaring hingga muazzin datang. Setelah itu beliau berdiri mengerjakan solat dua rakaat singkat, lalu beliau keluar untuk melaksanakan solat subuh.

بَاب رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ الْآيَةَ

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ مَالِكٍ عَنْ مَخْرَمَةَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ كُرَيْبٍ مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَخْبَرَهُ أَنَّهُ بَاتَ عِنْدَ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهْيَ خَالَتُهُ قَالَ فَاضْطَجَعْتُ فِي عَرْضِ الْوِسَادَةِ وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى إِذَا انْتَصَفَ اللَّيْلُ أَوْ قَبْلَهُ بِقَلِيلٍ أَوْ بَعْدَهُ بِقَلِيلٍ اسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَلَسَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ بِيَدِهِ ثُمَّ قَرَأَ الْعَشْرَ الْآيَاتِ الْخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ ثُمَّ قَامَ إِلَى شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ فَتَوَضَّأَ مِنْهَا فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَقُمْتُ فَصَنَعْتُ مِثْلَ مَا صَنَعَ ثُمَّ ذَهَبْتُ فَقُمْتُ إِلَى جَنْبِهِ فَوَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى رَأْسِي وَأَخَذَ بِأُذُنِي الْيُمْنَى يَفْتِلُهَا فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ أَوْتَرَ ثُمَّ اضْطَجَعَ حَتَّى جَاءَهُ الْمُؤَذِّنُ فَقَامَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ ثُمَّ خَرَجَ فَصَلَّى الصُّبْحَ

iv) Bab Firman Allah, "Ya Rabb kami, sesungguhnya kami mendengar orang yang menyeru kepada iman."

4572. Qutaibah bin Said menyampaikan kepada kami dari Malik, dari Makhramah bin Sulaiman, dari Kuraib maula Ibnu Abbas, dari Ibnu Abbas yang mengkhabarkan bahawa dia pernah menginap di rumah Maimunah, isteri Nabi sallallahu alaihi wasallam, yang merupakan makciknya. Di berkata :-

"Aku berbaring di sisi bantal yang lebar, sedang,an Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam dan isterinya tidur di sisi bantal yang panjang. Rasullullah sallallahu alaihi wa sallam tidur hingga pertengahan malam, atau beberapa saat sebelum dan sesudahnya. Kemudian beliau bangun, lalu mengusap wajahnya dengan kedua tangan beliau untuk menghilangkan ngantuk. Kemudian beliau membaca sepuluh ayat terakhir surah Ali Imran. Lantas beliau pergi ke tempat kantong air yang tergantung. Beliau berwudhu dengannya dan menyempurnakan wudhunya, lalu beliau mengerjakan solat."

Ibnu Abbas berkata :-

"Aku pun bangun dan lakukan seperti yang beliau lakukan, kemudian berdiri di sampingnya. Kemudian beliau meletakkan tangan kanannya di atas kepalaku dan memegang telinga kananku, lalu menariknya. Beliau solat dua rakaat, lalu solat dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat, lalu dua rakaat lalu solat witir. Kemudian beliau berbaring hingga muazzin datang. Setelah itu beliau berdiri mengerjakan solat dua rakaat singkat, lalu beliau keluar untuk melaksanakan solat subuh."

v) Hadis no. 183 cetakan al Mahira , Kitab Wudhu , Bab Membaca al Quran selepas hadasnya :

حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، قَالَ حَدَّثَنِي مَالِكٌ، عَنْ مَخْرَمَةَ بْنِ سُلَيْمَانَ، عَنْ كُرَيْبٍ، مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ، أَخْبَرَهُ أَنَّهُ، بَاتَ لَيْلَةً عِنْدَ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَهِيَ خَالَتُهُ فَاضْطَجَعْتُ فِي عَرْضِ الْوِسَادَةِ، وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا، فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم حَتَّى إِذَا انْتَصَفَ اللَّيْلُ، أَوْ قَبْلَهُ بِقَلِيلٍ أَوْ بَعْدَهُ بِقَلِيلٍ، اسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَجَلَسَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ بِيَدِهِ، ثُمَّ قَرَأَ الْعَشْرَ الآيَاتِ الْخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ، ثُمَّ قَامَ إِلَى شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ، فَتَوَضَّأَ مِنْهَا فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ، ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي‏.‏ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَقُمْتُ فَصَنَعْتُ مِثْلَ مَا صَنَعَ، ثُمَّ ذَهَبْتُ، فَقُمْتُ إِلَى جَنْبِهِ، فَوَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى رَأْسِي، وَأَخَذَ بِأُذُنِي الْيُمْنَى، يَفْتِلُهَا، فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ أَوْتَرَ، ثُمَّ اضْطَجَعَ، حَتَّى أَتَاهُ الْمُؤَذِّنُ، فَقَامَ، فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ، ثُمَّ خَرَجَ فَصَلَّى الصُّبْحَ‏.‏




dari 'Abdullah bin 'Abbas _____________ beliau (Nabi SAW) bangun dan duduk sambil mengusap sisa-sisa ngantuk (mamai) yang ada di wajahnya dengan tangan. Beliau kemudian membaca sepuluh ayat terakhir dari Surah Ali 'Imran.


  • bangun
  • duduk

  • Usap muka ..(cuma ini saya tak amal kerana perintah basuh tangan didahulukan)

  • 10 ayat terakhir suran Ali Imran.









[11] Nabi SAW membasuh kedua tapak tangannya sebelum memasukkannya dalam bekas air wudhu


Hadis no. 162 cetakan al Mahira, Kitab Wudhu ;



حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ إِذَا تَوَضَّأَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْعَلْ فِي أَنْفِهِ ثُمَّ لِيَنْثُرْ، وَمَنِ اسْتَجْمَرَ فَلْيُوتِرْ، وَإِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ فَلْيَغْسِلْ يَدَهُ قَبْلَ أَنْ يُدْخِلَهَا فِي وَضُوئِهِ، فَإِنَّ أَحَدَكُمْ لاَ يَدْرِي أَيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ ‏"‏‏


dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah bersabda: 

"_________ jika salah seorang dari kalian bangun dari tidurnya, hendaklah membasuh kedua tapak tangannya sebelum memasukkan ia ke dalam bekas air wudlunya, sebab salah seorang dari kalian tidak tahu ke mana tangannya bermalam (mungkin merayap ke dalam seluar)."

[12] Nabi SAW memerintahkan supaya bersiwak lepas bangun dari tidur

Hadis no. 245 cetakan al Mahira. Kitab Mandi , bab siwak.

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ، قَالَ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ، عَنْ حُذَيْفَةَ، قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ يَشُوصُ فَاهُ بِالسِّوَاكِ‏.‏

Telah menceritakan kepada kami 'Utsman bin Abu Syaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Jarir dari Manshur dari Abu Wa'il dari Hudzaifah berkata :

"Jika Nabi SAW bangun di malam hari, beliau membersihkan mulutnya dengan siwak."



[13] Nabi memasukkan air ke hidungnya


Kitab Awal Penciptaan cetakan al Mahira no 3295. Bab Ciri-Ciri Iblis Dan Bala Tenteranya.

حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ حَمْزَةَ، قَالَ حَدَّثَنِي ابْنُ أَبِي حَازِمٍ، عَنْ يَزِيدَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ عِيسَى بْنِ طَلْحَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ "‏ إِذَا اسْتَيْقَظَ ـ أُرَاهُ ـ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَتَوَضَّأَ فَلْيَسْتَنْثِرْ ثَلاَثًا، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَبِيتُ عَلَى خَيْشُومِهِ ‏"‏‏

dari Abu Hurairah ____ Nabi SAW bersabda:

hendaklah dia berwudlu' dan beristinsyar (memasukkan air ke hidung dan mengeluarkannya) karena syaitan tidur pada batang hidung orang itu".

dalam hadis sahih bukhari 3295 juga, memasukkan air ke hidung tiu dikatakan tiga kali.

إِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَتَوَضَّأْ فَلْيَسْتَنْثِرْ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَبِيْتُ عَلَى خَيْشُوْمِهِ

sikit tambahan dalam hal memasukkan air ke dalam hidung ketika wudhuk dari Kitab Fathul Baari :

فالمستحب أَن يكون باليسرى

maka sunat menggunakan tangan kiri..


[14] Meludah atau mengisyarat ludah jika mimpi buruk dan doa berlindung dengan Allah dari syaitan

Sahih Bukhari Kitab Tib bab Meniup ketika Ruqyah. No. 5747.

حدثنا خالد بن مخلد حدثنا سليمان عن يحيى بن سعيد قال سمعت أبا سلمة قال سمعت أبا قتادة يقول سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول الرؤيا من الله والحلم من الشيطانفإذا رأى أحدكم شيئا يكرهه فلينفث حين يستيقظ ثلاث مرات ويتعوذ من شرها فإنها لا تضره 

وقال أبو سلمة وإن كنت لأرى الرؤيا أثقل علي من الجبل فما هو إلا أن سمعت هذا الحديث فما أباليها



Khalid bin Makhlad menyampaikan kepada kami dari Sulaiman dari Yahya bin Said dari Abu Salamah dari Abu Qatadah yang mengatakan aku mendengar Nabi SAW bersabda :

"Mimpi baik berasal dari Allah dan mimpi buruk dari syaitan. Jika salah seorang dari kalian bermimpi melihat sesuatu yang tidak disukai, hendaklah dia MENYEMBURKAN SEDIKIT LUDAHNYA 3 KALI ketika dia bangun. Lalu hendaklah dia meminta perlindungan (kpd Allah) dari kejahatannya. Maka mimpi buruk itu tidak akan memberi mudharat kepadanya."

Abu Salamah berkata, "sungguh aku sering bermimpi yang terasa berat bagiku seperti gunung. Setelah mendengar hadis ini aku tidak memperdulikannya lagi."

__
Nota : 

Nabi pernah tidur dengan memakai pakaian putih.

Rujuk Sahih Bukhari Kitab Pakaian bab pakaian bewarna putih. Hadis no. 5827. dari Abu Dzar : " Aku pernah mendatangi Nabi ketika beliau sedang tidur dengan mengenakan pakaian putih. ........ (dan seterusnya)

Apabila seseorang telah terbiasa dengan keadaan berzikir, ini memudahkan mereka apabila bangun/terperanjat lalu mengingati Allah.


Apabila Nabi SAW terjaga dari tidur, menjadi kewajipan bagi baginda untuk solat tahajud. 

Para ulama berpendapat, jika seseorang melazimi sunnah ini. Tiba-tiba suatu hari beliau tertidur. Beliau disunatkan untuk mengqada solat tersebut pada waktu antara masa Subuh dan Zuhur. Ini antara merupakan pendapat Dr. Wahbah Zuhaili dalam kitabnya al-Fiqh al-islami.





Abu Hud Fhaiq Amrie al Mi'maariy,
Putrajaya


Comments